Moj internet dnevnik
Blog - srpanj 2006
petak, srpanj 28, 2006
Dragi moji,
Danas ću radit skraćeno, jer idem na godišnji odmor.Danas popodne iza ove punte otkriće se moje misto

Svako jutro otvarat ću škure, i sa terase reći «dobro jutro more»
Ovuda isplovljavam iz lučice

A ovuda plovim

Otkad sam počeja pisati blog, ima tri miseca lipo smo se družili na vašem i mojem blogu.
I falit ćete mi…I ovako sad se pitam, zašto sam počeja pisati blog
Drago mi je što sam moga i vas, koji ste ovo čitali i sebe spomenuti na neke običaje i lipotu koju nam pruža…more…prisjetiti se na kliktaje galebova, dupine, nevere i bonace…ribolova.. uvik sam govorija..nije važno koliko ćeš ribe uvatit, važno je družit se sa morem..sanjarit i gledat pučinu sa sike…velike brode kako prolaze..i moram reći da me more uvik inspiriralo, tako da sam počeja i neke slike radit..npr, taj mozaik dupina , što je na prvoj strani galerije..u galeriji ima slika konobe i starih stvari.koje će me okruživat slijedećih dana.

I vama svima želim, da lipo provedete ostatak lita..također , meni dragima, želim zahvaliti što su čitali ove moje škrabotine..Neću vam pojedinačno zahvaljivati, da nebi koga zaboravija..
Mislit ću na vas…Adio lipi moji…do škrabanaja za dvadesetak dana..
idro @ 08:02 |Komentiraj | Komentari: 23 | Prikaži komentare
četvrtak, srpanj 27, 2006
Napisa sam u dijalektu, a radi se o malim vršama, za glavoče(glamce). Čini mi se da i to spada u rijetke, pomalo zaboravljene alate, za lov ribe. Negdje, prije dvije godine ugodno su me iznenadili u Zagrebu, prilikom posjetu poslovnim prijateljima.
Na novouređenim prostorijama još se širio miris ljepila i piture. U sobi za poslovne sastanke, kut sobe je krasila…..vrša….velika pletena, od pruća, vrša za lov jastoga…
Kada smo završili razgovor, poklonili su mi malu vršicu, istu takvu od pruća…
Bio sam oduševljen poklonom, a poslovni prijatelji nisu tada znali za moje sklonosti.
Znam inače da ih još rade u Posedarju, kod Zadra, vjerovatno ih postavljaju tamo u Novigradskom moru
I sam imam , na škoju par tih malih varšica, koje pripadaju povijesti..i ako me još nekad povuče želja da idem s njima ulovit kojeg glavoča. Ta, na izgled, neugledna riba, izvrsnog okusa, izvrsnog sočnog bijelog mesa, najbolji su za peći i na brodet..
Sva dica prve ribičke korake naprave, upravo loveči glavoče. Onako proždrljv, sa velikim ustima, postane lak plijen, zaigranih mališana…Ni ja kada sam ih lovio na udicu, od bakrene žice, koju bi sam izradio..nisam znao da tamo po kanalicama žive veliki i od 30- 40 deka..
Kaže se u mom mistu..idemo «pritiskati varšice»…e pritiskati , baš se tako..negdje na plićak u kanalicu, postavlja se vršica i pritišče kamenjem, tako da sva bude u kamenu. Unutra se stavi neke brume( tora), od srdela, stučenih ježeva ili nešto slično..ovako u litnim misecima, postaviš vršice i ideš se kupat..na kraju kupanja , obiđeš ih i uloviš ..večeru.. Nekad bude po nekoliko komada u jednoj vršii..onih velikih..
A ježevi..oni dubiniski…prekrasni su…bodlje se na suncu prelivaju u tisuću nijansa..nekad mi dođe žao, kad ga razbijem…sad ga ga ulovim u mrežu, nastojim ga neoštećenog vratit u more…
Da zaključim,…ljetno popodne, škraca…neki tamo robinzoni , sa varšicama,… lagani maestral hladi vruća tila, okolo more i škoji…nigdi nikoga…samo oni i glavoči…

Glavoč
Jež

Vrša od pruća(detalj)
idro @ 08:47 |Komentiraj | Komentari: 4 | Prikaži komentare
srijeda, srpanj 26, 2006
Zvizdan. Prži. Vratija sam se iz grada. Iša sam u lučicu Labud…tražija frenda..moram nabavit novo platno za idro…Rasparalo mi se..već ima dosta godina…Ima sam idro na dvi lantine, sad ću napravit na jednu…pravo latinsko…
Nisam ga naša, al sam dobija mobitel…čuli smo se…
Vraćam se pored hotela» marjan» šetnica uz more, niski tamarisi…miriše friškina..nema bave.sunce odbija od glatke morske površine..
u luci uobičajeno…uplovljavaju i isplovljavaju brodi…na matejuški prodaju crve……
Dolazim u marmontovu…smrad ribe sa peškarije, širi se okolo..kako samo neki drže neuredno ribu..šverceri..neki prodaju ribu, a ne poznaju je..u to sam se više puta uvjerio…
Ima i uredno složeno ribe…posute ledom…prolazim brzo…
Pošta…neki račun mi je u borši..idem ga platit…službenica na šalteru, tipu prije mene objašnjava da će više love dobiti, ako dolare promini u privatnoj mjenjačnici, nego na pošti..
Jel vama to smiješno ili žalosno, ..jeli ona tu postavljena da minja dolare ili da objašnjava, da je u konkurencije povoljnije..tuka..ili tukac, svejedno…
Prolazim pored Grgura ninskog…grupa turista se slikaju pored njega,,jedan po jedan..i svaki ga uhvati za palac…znaju i turisti da ako Grgura uvatiš za palac , da će ti se ispunit želja..
Nailazi stara prija…kažem joj, aj uvati me za palac ,možda ti se ispuni želja….a mogu li za nešto drugo, spremno će ona…haha..smijemo se..
Na pazaru bogatstvo voća i povrća…vraćam se na posa…na mom radnom mistu sidi stranka..
A meni…sve jedno je….
idro @ 12:18 |Komentiraj | Komentari: 4 | Prikaži komentare
 Lebić. Jugozapadni vitar.Zapuha je kasnije u toku dana. Onako silovit iskopa more u kulfu, napravi velike valove. Najgori je za moju valu. Već sam se vratija sa mora, kad je zapuha.
Ali, nisu svi…. To sam saznao kasnije..
Kumpanjo i ja smo popodne prebirali mriže na mom kaiću. Vidili smo neki muving u luci, neki kaići su isplovili i brzo se vratili, vitar je popustio, al more nije..veliki valovi razbijali su se o stine…
A njima nesritnima, motor je zakaza prije punte..muž i žena..pobješnjelo more im je bacilo brod na kraj…i kad su mišćani rekli da se ne može doć do njih…otišli smo mi tamo…iza punte

Tamo na hridi stajali su oni, stisnuti, poplavili od studeni, kaić je potonuo, a oni ostali na stini..muž i žena…kao gnjurci..ona razderanih leđa, sa slomljenom nogom(tada to nisam znao)..on onako bezvoljan i nemoćan. Poznam ih. Ona krasna, dobra žena,stariji ljudi..Uvik se pitam…...zašto dobre žene nađu loše muževe…naravno, i obrnuto…… nemaju dice.
Ok….riskirao sam, iskrcao se na hrid, dobacio im konop od sidra i popeo ih na otok… Dalje je sve nekako bilo lakše..ona je hodala(slomljena noga), to se kasnije ustanovilo na snimci, do iza punte di sam je u zavjetrini ukrca na kaić di je čeka moj kumpanjo..
Paškinja, poklonila mi je pašku čipku…zacrvenila me kada je jednom čoviku na vaporu pričala, kako smo joj pomogli..
Paška čipka, taj lipi rad paških nonica, … krasi zid moje sobe…na škoju…

idro @ 08:31 |Komentiraj | Komentari: 3 | Prikaži komentare
utorak, srpanj 25, 2006
Još par dana, kad se ujutro probudim i otvorim škure, moći ću reći dobro jutro more.
Obično se dižem, kad sat na kampanelu malo puta tuče. A lipo ga je čut, sat na kampanelu. Tuče kvarat, po ure, tri kvarta i puni sat. Kad je mirno čujem ga kako zvoni i kad sam daleko na moru.
Nema ništa lipše, nego upaliti makinu u mirnoj vali, dok ti pluća ispunjava friški morski znak.
Dok ti kaić isplovljava, vidiš galebove di su zauzeli svoje pozicije po stinama, usnuli jahtaši još spavaju. Iza mene ostaje pospano selo. Tamo će me čekati mriže koje sam dan prije bacio.
a sigurno će mi porasti adrenalin, kad osjetim veću ribu da mi se mota oko tunje..I dok se vozim kaićem, često mislim da su to puti mojih predaka. Razmišljam kako su i oni plovili tuda. Neću zaboravit odnit im cvitak na grob.
I kad završi ribolov vraćam se u hlad svoje konobe..okružen svim onim stvarima što mi ispunjaju dušu. A posla uvik koliko oćeš..kuća, kaić, konoba… masline. Ne stignem..triba bi više bit tamo , i kad tako bude ostat će uvik nedovršenog posla…znam u šali reć, da posla neće više bit kad odemo na zmorac..tamo nam je groblje…zapadno od crkve.
Ali nisam ništa novo reka..to je život…i sada se mogu radovat što ću za par dan svako jutro reći….dobro jutro more…

idro @ 08:26 |Komentiraj | Komentari: 25 | Prikaži komentare
ponedjeljak, srpanj 24, 2006
Mriže sklatare..Izgleda da ne postoje više. Oko 16o mm,..nema toga na ribarskim brodovima..a znam ja jedno misto di ih još ima..u mene u konobi..stavija sam ih u veliki drveni baul(sanduk), da ne pada prašina na njih..Kad dođe vrime izvadit ću ih van da ih ljudi vidu…stari šuvri, debeli konac..služile su za lovit velike ribe i rakove…
Reka bi mi did…kvarat je(četvrtina miseca),homo bacit sklatare…more biti ćemo čepati strijuna..Ko zna što je strijun..doša sam jedno jutro na posa i slika u Slobodnoj Dalmaciji, sa legendom da su ribari ulovili nepoznatu ribu…pitaju me radnici, znam li ja koja je to riba…strijun odgovaram, riba iz porodice jesetri, dolazila se mrijestiti blizu mog školja, nekoliko je završilo u sklatarama…vrhunsko meso, kavijar..komadi od preko 50 kg…nema toga više…eto tim ribarima se posrećilo..
Sutradan su stručnjaci iz oceanografskog instituta..dali podatke o ribi za novine..
Zadnju veliku ribu koju sam uvatija u te mriže, bija je sklat od 18 kili….
Sklat je riba iz porodice pasa, samo što ima bočne peraje proširene, pa sliči i na goluba…
Izvrsno meso..dobro za sušit…i oni su postali ritki.
E sitija sam se jedne zgode, kad sam u lučkoj kapetaniji polaga ribarski ispit, za napravit dozvolu..Tročlana komisija..izvlačili smo pitanja…pita me, jedan član komisije ..što imaš od arti…Počeja sam nabrajat … sve..i reka na kraju i sklatare..Član komisije je bio stari morski vuk, zainteresirao se i pitao me odakle mi..di ribarim…tako smo malo proćakulali…
Iza toga me trebala, pravnica ispitati neke pravne propise..On joj je rekao..a što njega imaš pitati, vidiš što sve zna….. iznenada dobija sam kompliment…i tako je završila ta epizoda.
A sklatare..eno ih tamo u baulu..mogle bi uskoro ukrasit zidove konobe…
Sklat

Strijun
idro @ 08:46 |Komentiraj | Komentari: 8 | Prikaži komentare
petak, srpanj 21, 2006

Lancana-debeli konop
Drakmar-od drva , najčešće šmrica, isičen komad sa 5-6, bočnih grana, na dužinu dvadesetak cm, koji se optereti kamenjem , veže konopom, i vuče po morskom dnu da se nađu izgubljeni arti, najčešće parangal ili mriža, Danas se rade od prokroma, kao mala sidra, bez zubi.
Kolac, težak željezni obruč, koji služi da se , kad zapne mreža ili parangal, provuče kroz mrežu, konopom spusti na dno, gdje je zapela mreža, i onda se diže i spušta. Na taj način se razbija kamen, na koji je mreža zapela i postoji mogućnost da će se mreža odit.

Kad sam sa svojim starima iša na mriže, uveče bi ih bacili, a ujutro išli dizat..Nikad se nije dogodilo da nam je ukralo mriže…kad bi ujutro došli, one su uvik bile tu…Nekada se dogodilo da nebi vidili kavicale(oznake mreža na površini) ili bi se potopili od kurenta ili nekad otkinuli.
Tada na scenu su dolazili drakmari, vukli bi drakmar po dnu, dok ne zakačimo mrežu..i onda diži…Nekada se dogodi , da mriža zadije za  oštar kamen … Tukli bi dno kolacima..Sto kolpi bi nas spopalo..sunce prži a ti vučeš cilu planetu Zemlju..Mriža je drži dno ..razbijaj, muči se…A stari su čuvali mriže, krpali, održavali..bile su skupe.. Na nejakim rukama ostajali su žulji..
Danas je malo drukčije..razbojnika na moru koliko hoćeš..dva puta mi je ukralo mriže..za utjehu nije samo meni..di su oni časni ribari..znam ima ih još..al ima i onih koji kradu..
Danas kad dolazim na mriže, prvo je oću li ih naći .A kad ih lani nisam naša..nove mriže, sam ih radim, ko da mi neko da trisku…suza na kraju oka…knedla u grlu..i što onda..moraš se dignut i hodat uspravno..progutaš knedlu ..ideš dalje…radiš nove..jedino se tako može…
E sad kad kad zapne vežem za kaić, povučem motorom dok ne odije ili pukne…posli popravljam.
.U konobi su mi ostali za uspomenu kao svjedoci povijesti..kolaci , drakmari i lancane..
idro @ 12:06 |Komentiraj | Komentari: 10 | Prikaži komentare

Najgore je dignut prazne mriže…pardon nije, najgore je kad ih ne nađeš..ukradu ti ih ili potcjeniš more, pa ti ih kurenat odnese. A ima nekad i slatkih problema..uvatiš puno ribe..pa ne znaš di ćeš s njom.
Par puta su mi uletile palamide..veličene kako kad, od kila do tri..i to po više komada.10 , 20…
Odlična plava riba..što onda s njom..nekad nešto prodam, podilim prijateljima,friško jedem i konzerviram.

Očiste se palamide, otkine glava, isiče na par komada i rasplati po kosti. Stavi se u vreću od krompiri i par sati drži u čistom moru da se ispere što više krvi..
Zatim se peče u škrovadi. Stave se komadi palamide, maslinovo ulje, dec bijelog vina, bijeli luk, papar u zrnu, peršin, mirišljive trave, bosiljak i origano, kadulja, list , dva lovora, ruzmarin, limun, nadam se da nisam ništa zaboravio.Bez soli!
Poklopi se folijom i peče na 170 stupnjeva oko 35-40 min… Kad je gotovo, ohladi se, očisti od kosti i kože…komadi ribe se ubace u čiste staklene tegle..procidi se sok u kojem su se pekle i ubaci u tegle…do vrha se napuni maslinovog ulja…jede se nakon 20 dana..riba mora biti skroz u ulju, trajat će više mjeseci..
Jede se ili samo tako, izvadiš iz tegle i jedeš, ili napraviš riblju paštetu od toga..ili malo šalše i te ribe, proliješ po pašti..Ručak za 5 minuta. Možete spremati kako vam mašta govori.
Tako se može konzervirati i druga plava riba, tuna,  trupi…

idro @ 08:21 |Komentiraj | Komentari: 22 | Prikaži komentare
četvrtak, srpanj 20, 2006

Zima. Početak dvanaestog. Kumpanjo i ja idemo lovit gofa, tamo između Ista i Škarde..kod školjića Vodenjaka. Digli smo se ujutro po mraku.triba uhvatit koju lignju. Živa lignja je najbolja ješka,zakon za gofa i zubaca..nema bolje..Komižani kažu,koliko liganja-toliko zubataca.
Zimsko jutro. Slušali smo prognozu. Rekli su lipo vrime, a tamo di idemo je otvoreno more, mojim kaićom Opremili smo se ka da idemo na višednevni izlet, spize, vina, pive… Stavili smo jednu veliku kantu za držat žive lignje.
Dolazimo do otočića Tramerke, prije svitanja. Tu ćemo lovit lignje..ebate koliko sam tu liganja ulovija..tu sam imao najbolje ulove, al nema ih uvik…tako malo smo skosali, ulovili par komada, nije bilo sjajno, al imali smo za ješku.
Produžavamo dalje put Škarde. Prolazim pored niza malenih školjića, raznih naziva: Obljak,Kamenjak, Črnikovac Galiola, Dužac,Sestrice, Vodenjak i da ne zaboravim hrid Funestrala, koja poput sfinge, stoji nasred mora.A tamo na jugozapad nepregledna pučina, more i horizont. Desno od nas Ist, sunce je već izašlo..i par išćanskih kaića je izašlo na more.
Dolazim do Vodenjaka, između Ista i Škarde vide se Grebeni, a tamo daleko Silba i Olib.Na zmorac Premuda. Nadivamo lignju, spuštamo, kumpanjo navija radio, a i on voli govoriti. Pričamo , smijemo se, tj, više on priča..ja sam skloniji opuštanju i sanjarenju.. Kumpanjo je prva liga..Gledamo prema Sestricama. Baca se velika tuna..ispod nas more kuva ..kurenat je tu jak..od planktona do velikih predatora, zatvara se krug..Panulajemo..ništa..pa opet ništa..ka oni alkari… u ništa..Ebe me se , mirišem more, upijam zimsko sunce.. život je lip…kumpanjo ima tema koliko oš..Prolazi vrime… Nešto je zapelo na panulu, teško je , al nije riba, dižemo..Iznenađenje, hobotnica se ulovila na olovo..a tome se nismo nadali..a dogodi se svašta..ulovi olovo i ne pušta..a hobo nismo došli po te, al eto, dođeš ka utješna nagrada..
Prošlo je podne , ogladnili smo, ništa nismo jeli, rano smo se digli, more nas je razgladnilo. Dižemo panulu i odlazimo do Vodenjaka. Tu pored školjića bacamo sidro, ima dosta galebova oko nas. Na motoru pravim stol, vadimo spizu..ima za 10 ljudi..pršut , paški sir, panceta, razne salate, pašteta od palamide i slani inćuni(moja proizvodnja i pašteta i inćuni), …poredali bočice, vino 0,7, pivo…
Gozba…al je ovo dobro, a ovo još bolje…jedemo i hranimo galebove…more ka kristal..na školjiću mediteransko nisko raslinje, još jedan kutak u raju..
Malo pršuta, malo sira, malo maslina…mažemo paštetu, guštamo u inćunima…pijuckam vino, on pivo..gušti su gušti…
Kratki su zimski dani ..treba se vraćat..dug je put do doma..nismo ulovili gofa..al ulovili smo nešto vrijednije..napunili smo dušu..puni smo sreće i ushićenja…
Vraćamo se doma, ..kumpanjo na timunu..usne od uha do uha, ja se raširija na banku ispred prove dižem ruke, ...da nas ko vidi reka bi da smo popizdili..našoj srići nema kraja…pijem vino..dobra je podloga…hrid Funestrala kao da je oživila, na vrhu hridi stoji galeb, kakva slika…između Tramerčice i Obljaka, bacaju se tune…kakvo more…kakav doživljaj..
A gofi…..rastu za drugi put..
idro @ 09:05 |Komentiraj | Komentari: 6 | Prikaži komentare
srijeda, srpanj 19, 2006

Uša sam u prodavaonicu postoli. Vidija sam cipele od zmijske kože. Svaki put kad vidim takve postole, sitim se rodice…u cipelama od zmijske kože. Uvik je u njima. Ne znam jesu li iste..valjda ih minja.
Onaj đir, štikla od pedlja, špicoke i neki jadni udav, koji umisto da davi po đungli, bio je i sam udavljen..i pretvoren u postole, za moju rodicu.
Ma ebe me se kakve postole ona nosi., ..ali dođe na školj i stupa po cimentu i nikad ne silazi sa njega. Pa ne može valjda u tim postolima, skalat se na seoske pute i krenuti put polja i šume, tamo di su njena did i pradid sa tovarima išli u vinograd i šumu, tamo di su njena nana i pranana, stavljale šparu na glavu, i na njoj nosile pune panjire grožđa..na glavi. A na nogama su imale pletene, od ovčje vune natikače, đon je bio komad gume , skrojen po nozi.
Moja rodica je ka i mačka. Ima svoju teritoriju..Teritorija je 100% cimentirana: na njenoj teritoriji nema zemlje. Tu cviće ne raste, Ptice ne pjevaju. Ona je gospoja iz grada. Nju nikad neće pripast fazan, koji iznenada poleti iz grma. Neće je iznenadit bjelouška. Tako je ona zaštićena od stresa.
 Niko više ne nosi natikače…ali zato postoje adidas i nike…lipo obučeš patike i ideš tamo di ptice pivaju, di raste divlje cviće, di miriše trava. Prekrasna mediteranska vegetacija, obrasla je školj…nema vinogradi, polja tu i tamo poneki maslinik, ljudi se vraćaju maslini, najplemenitijem stablu. Sve osim maslinika, je obraslo(crnika, planika, vries, šmric, nesgoj, bori, i desetine drugih vrsta..prekrilo je školj.
I predivno je u zimskim mjesecima otić u šumu po drva. Dok motorna pila, narušava tišinu, nosnicama se širi miris šume..male ptičice skakuću po ispilanim drvima..i kako su kratki dani, žuriš doma da prije zalaza sunca stigneš poć na lignje.
Naravno, u patikama!
idro @ 08:44 |Komentiraj | Komentari: 15 | Prikaži komentare
utorak, srpanj 18, 2006
Sidija sam u nedjelju popodne ispred konobe. Sa mrižama sam završio, onu što sam raspara, rastra sam da vidim koliko je rasparana. Nije bila puno. Moga sam je i popraviti, ali nisam imao igle: Sve igle su mi u Splitu, tamo radim mreže, na škoju ribarim. Drugi put ću nosit igle sa sobom. Lipo sam se opustija i u hladu ispred konobe gledao more. Bura je dobro očistila more i nebo. Kako je sve kristalno čisto, kad puše bura. Jahtaši se vezuju ispred mene. Počeli su od jutros tražiti sigurne luke. I ako nije bog zna kako jaka bura, potirala ih je sa mora. Što je sigurno, sigurno..
Znam tu i zimi sisti. Onda obično nikoga nema..Uživam, prekrasno misto..pet metri ispred more i vala. Lipota. Duša na godišnjem odmoru. Tko to more platit.
Pitali su me neki bili proda konobu. Kolika je njena cijena..Pa onoliko koliko košta duša, odgovaram, znate li možda vi koji ovo pročitate, koliko je to…?
idro @ 08:25 |Komentiraj | Komentari: 14 | Prikaži komentare
ponedjeljak, srpanj 17, 2006
Ugodno je spavati…Već nekoliko dana puše bura…I jučer ujutro je puhala, nisam se žurija sa dizanjem iz posteje. Mriže su mi bile…a di će ..na buru. Sinoć sam kasno legao…na rivi je prista jedan Adriatik, i u njemu moj frend iz Zadra i velika fameja. Pita me može li ispeć ribu kod mene u konobi..Prijatelju, ka da si u sebe doma…osta sam s njima do kasno.
I sad gledam more, ovdje u zavjetrini isto pušika. Na ovu stranu nema velikih valova, a treba ići kaićem iza punte..Moji mišćani nisu bacili mriže…slušaju prognozu, rekli su bura...ja dođem na dan, dva i želim iskoristiti svaki tren…
Čekam da se sunce malo digne i odlazim…vitar u provu…idem put levanta.. nisko sunce blišti u oči. Kristalno čisto nebo…lipo se vidi Velebit…i nešto oblaka iznad…kažu ..dok god ima oblaka iznad Velebita puhat će bura.. zna narod..i to je tako.
More me štrapa, al nije baš strašno…može se.. Dolazim na kavical. Počinjem dizati. Zadilo. Odma na početku.Vučem: konop sklizi niz šake. Ne ide..Bacam sve u more..idem na drugi kavical. Dižem kontra vitru.Teško…malo po malo doša sam do drugog kraja, tamo di je zapelo..vežem mriže za bitvu i potežem motorom…Mriža šulja ispod kamena, ali konačno dižem sve…Raspara sam nekoliko metara nove mriže..Ko je napravija tu mrižu i popravit će je ili napraviti novu: Nije velika šteta

Vitar u krmu, vraćam se nazad..i mreži se crvene lipe ribe..prebirem mriže i ulazim u mirnu luku..u zavjetrini kopno se zagrijalo..vruće, skačem u more..lipo li je , lipo li je

Bodulska balada

Živi se od mora, od mriža i uza
Brojidu se žuji od vesla, mašklina
Crljene su oči od noći i suza
Žujave nan ruke su tvrde ka stina

I tučedu nas nevere i kiše
I svaki dan smo zgrbljeni sve više
Ipak više od sveg i od svih lipota
Cilega života mi volimo more

More naše plavo, sve nam želje znaš
    Ti si snaga, srića, cili život naš

Brojimo sva jidra i bile vapore
Prolazidu dani uz bure i juga
Škrta zemja daje sve ono ča more
Život je na škoju i radost i tuga
idro @ 08:33 |Komentiraj | Komentari: 11 | Prikaži komentare
petak, srpanj 14, 2006
Ima jedna vala , zove se Konopljika. Duboka je i plitka, ima jedan kanal sa vodom koji je spaja sa nekad bogatim poljem. Nekada je svaki centimetar plodne zemlje tu bio obrađen, a danas drača…drača i neprohodna makija, tu raste. Ima dosta mišćana što se ne mogu probiti od sela priko polja do mora na tom mistu. Ma ni ih volja, tražit pute.
Fala bogu, ja se još snalazim…stalno tamo idem, doduše više kaićem oko školja, nego priko kopna. Al volim i priko kopna….mirisati travu, cviće i šumu…i zna sam noću, zimi, ostavit kaić u Konopljiki i vraćat se po mraku doma…Nelagoda me vatala od sjena grmova i šuštanja grana..Ne znam zašto sam se ugodnije osjećao na moru, noću..nego na kopnu.
Ujutro bi se vraća, prije zore, lovit lignje…poznam svaki dil mora oko te te vale. Onog kristalnog čistog mora u kojem ću se sutra kupat. Onoga mora, koji puno puta nagradilo, ali i onoga mora koje bi mi poslalo levanat da me malo izbuba, kad bi se bahatio.
A kad se tamo kupam, stavim masku, malo obiđem valu, skupim koju školjku, kojega grmalja..buzara za čas..kupanje + fruta di mare…a na dnu vale pjesak…i ljekovito radioaktivno blato …namažeš se tim..valjaš po pijesku….hehe još bolje u društvu..a diš se sam valjat… Posli se ražentaš u čistom moru…..Često nikoga nema..pitam se znamo li da imamo…Konopljiku
Kad liti lovim na tunju, kad opali zvizdan, otiša bi tamo pod bore,..odmorija bi se…cvrči su svirali uspavanku…kome se ide doma iz raja…pardon…. Konopljike..osta bi tu dok ne prođe jako sunce, opet otiša lovit i tek u zalaz sunca doma
idro @ 09:31 |Komentiraj | Komentari: 12 | Prikaži komentare
četvrtak, srpanj 13, 2006
 Može li mi neko reć zašto neki moji prijatelji ne  mogu postat komentare, a neki mogu?
idro @ 11:47 |Komentiraj | Komentari: 11 | Prikaži komentare
srijeda, srpanj 12, 2006
Nima mi Školjara, mog nepoznatog kumpanja..lipo bi doša na moj blog sa onim svojim lipim pismama..Čovik otiša u Ameriku..i piše pisme..o svom starom kraju…sačuva jezik i užance..izdaje knjige…ma prva liga…
Sad je doma u rvatsku i biće se banja na Jadriji ili malo dalje…eto upoznaš čovika preko interneta…ne pitam privatne podatke..i sam više volim govoriti, kad gledam čovika u oči..ali sazna sam da će u agustu izdati knjigu..promocija u šibenskom kazalištu…
I jučer mi je opet pao na pamet, kad me pita znam li što je babin pas. Sitija me na ditinjstvo, i kad sam možda prvi put vidija dugu. Pita sam nekoga, što je to…Babin pas bija je odgovor… I skoro bi bija zaboravio taj izraz, da ni bili Školjara…
Jučer sam bija vanka u Splitu s jednim svojim mišćaninom, u prolazu je, sada živi u Australiji. Iznenada je izneveralo iz levanta. Velika duga se digla između Brača i Žrnovice. Hladne kapi su mi padale po golim ramenima. Sklonili smo se pod strehu hotela Marjan. Gledali smo prekrasnu dugu, posli još jednu. Pita sam ga znaš li što je babin pas. Ne zna.
Duga…rainbow, aboriđine..smijemo se ..pričan mu o dugi na našem škoju..kad nakon pulenta, nebo ispuni duga
Priroda je najveći umjetnik…a znate li da ako prođete ispod duge da će vam se ispuniti želja….
idro @ 13:04 |Komentiraj | Komentari: 9 | Prikaži komentare

Morskog psa izrežeš na fete debljine 2 cm…uvaljaš u brašno i pofrigaš na pola…da ne bude do kraja gotov..izvadiš i posoliš..
U drugoj tavi šufigaš na maslinovom ulju, kapulu i gljive(preporučam, šumske sa školja—rujnice), dodaš luk, peršin i mirišljive trave(bosiljak, origano)…staviš fete psa u to i dolivaš crno vino......
Sve to radiš s dušom, da jelo ispadne dobro
Može i prilog( riža, krumpir ili tjestenina),…..

idro @ 09:02 |Komentiraj | Komentari: 15 | Prikaži komentare
utorak, srpanj 11, 2006

Probudio sam se noćas, ne znam koja je bila ura, i gledao kroz otvorena vrata, Roletna nije bila spuštena…zlatne zrake obasjavale su sobu. Pun mjesec…Evo sad sam u Splitu…ali u tom trenu, kroz glavu su mi prošle mnoge mjesečine, provedene na moru….još ću ja navigavat po mjesečini i upijati srebrene zrake…ali misle su mi okupirane… sad kad sam je uspio imovinski sredit, moram uredit konobu..imam neke probleme, neko bi rekao slatke..treba održavat kuću na škoju, konobu, masline,kaić, sad imam još jednu ostavinsku..trošak na sve strane…izdržavam nekako…..
Dakle uredio bih konobu, komercijalizirao…i možda ostaviti ovaj usrani posao u Splitu…da usrani…prošla su vremena, kad sam radosno dolazio na posao..kutlizacija je sve razjebala, izgubila se struka…papci vladaju..ovdje sam samo fizički…
Krajem ovog miseca idem na GO, napraviću plan..i ove zime krenut ću u rekonstrukciju konobe…nadam se da ću je osposobit za drugo lito..mogla bi sa svim onim starim stvarima, postati i svojevrstan muzej…
Mjeseče moj stari druže… prosvitli me
idro @ 08:39 |Komentiraj | Komentari: 7 | Prikaži komentare
ponedjeljak, srpanj 10, 2006

A razvicijanog svita…..svi su se ulinili…neće ništa da rade…neće da šporkaju ruke, mudraci na svaki korak…e tako, koštam kaić uz rivu, ulovija sam dosta divljači, pasi, pardi, raže..i gulim tu ribu…lipo je ogulim , zatim posolim, držim dan , dva  u salamuri, onda operem u moru i stavim sušiti…kad se osuši.. spremim. Kad me volja kuham….a prolaze mudraci pa govore…a što to guliš…što se zajebaješ…ja to bacim…i tako..kakvi glupani, ni sami ne znaju koliko su jadni..
Ostalo mi je ka ditetu u sjećanju…imali smo pun šufit suhe ribe…to se sušilo i spremalo za zimu…kada puhnu hladne bure, kad more zapini, a kaići se vežu sa još kojom cimom…umisto friške ribe jela se suha riba..
Ovo nekad spremim, al samo za ekipu...svi guštaju
Danas je to poseban specijalitet..i neki moji prijatelji su vrlo zadovoljni kada im to spremim.
Dakle , pasi, mačke, raže, tabinje, drhtulja( sve su to ribe , koje sušim)..može i mol ili ugor…
Prvo se riba prokuha da samo učini jedan glogolj…izvadi se i očisti od kosti i izmrvi na komadiće…vodu u kojoj se kuhala se baci
Zatim se u posudu( imam specijalan kotlić)… na dno kotlića se stavi kapula, zatim se stavi red krumpira, red, ribe, puno peršina i luka i maslinovog ulja…tako nekoliko redova…na kraju se ulije vode do vrha krumpira(zadnji red je krompir) i , malo bilog vina…može i list lovora…zatim se kotlić obisi na komoštre i kuha, naravno na vatri; oko jedan sat

…ritki su sretnici koji mogu jesti ovo autohtono dalmatinsko jelo..al zato nisu rijetki…mudraci
idro @ 08:51 |Komentiraj | Komentari: 5 | Prikaži komentare
petak, srpanj 7, 2006
Zmorašnja punta otoka Sestrunja..na mistu di je more izbacilo tilo nesretnog mornara, ljudi su u spomen na nj, digli kameni križ...zato se i zove punta križa...i koža mi se naježi, sad kad na radio slušan pismu "Vitar u provu "od Đanija Maršana...koliko puti sam samo tamo bio..tamo u onoj divljini di se mišaju morske struje, di se nalaze staništa fratara, piceva, kavali i šaraga....zubataca ... Danas je te ribe manje nego prije, al je isto moje omiljeno mjesto..gdje volim ić...i kad bacim sidro na punti križa  otvara se pogled na Rivanj, Sestrice, Vir, Pag, Silbu Olib, Molat, Gospu od sniga na Istu, Zverinac, Dugi i Sestrunj. Te i mnoštvo malih školjića ponosno nadvisuje Velebit.
Evo kako je to Đani Maršan opisao:
Đani Maršan
Vitar u provu

Kad sam s tobom ništa mi ne fali
A služija si i čaču i brata
U tvoje su tilo utkale i dušu
Vridne ruke starih kalafata.

Sve mi tajne čuvaš ispod prove
Moj si zaklon, kruv i postelja
More pini, sprema se nevera
Ajmo brode vrime je za ća!

I tukli su nas vitrovi u provu
I lampalao je i nosilo na stine
Čekali nas kod punte od križa
Zvonili su i palili lumine.

I neka vitri deru, nek ne žalu
Nek cvili jarbol, nek se para idro
Triba stići još u zadnju valu,
Vezati cimu, bacit zadnje sidro ( za kraj!)

Vatamo po malo i zadnju rotu
S tobom sam i gušta i trpija
Još da nismo bili tako driti
Što bi brode ovaj život vridija!
idro @ 11:34 |Komentiraj | Komentari: 6 | Prikaži komentare
četvrtak, srpanj 6, 2006
Sunce probija staklo, tuče mi u ekran, nešto sam malo radio..više razmišljao…počela mi je resti drača u vrtu na školju, kad dođem obično žurim na more, pa ne stignem ići u vrta…a moga bi ovi vikend pogulit draču…neka sam jučer kad sam doša doma radija još jednu mrižu…ići će i ona u more..a jučer je bilo malo friškije pa je bilo ugodno raditi…i nisam moga da oko sedam uri ne sidem na biciklu i spustin se na rivu…trajekti , katamarani, kruzeri…puna luka…
Trajekt je upravo prista…iz njega izlaze putnici…neki ih čekaju…jedan čovjek i jedna žena padaju jedan drugom u zagrljaj…kakva ljubav, kakva strast…ona u uske trikvartače, ističu njenu figuru, majica na špaline ističe lipe grudi…on u kratke gaće, onako visok i smotan..grli je prelazi rukom preko, njenog tijela, rukama joj dira lice, ruke su čas gore, čas dole…ona se prepustila…učinilo mi se da će je baciti na asfalt….
Sve to traje, onoliko koliko mi treba da prođem biciklom pored njih…u tako kratkom vremenu koliko strasti, ljubavi, želje…ne okrećem se….mogu zamisliti dvoje ljubavnika, kako žure u svoje ljubavno gnijezdo… kad se noćna svitla ugase, cili grad će ispuniti pozitivne vibracije njihove ljubavi, šapata sa jastuka i uzdisaja… mi ćemo spavati ,a oni će pisati najljepši ljubavni roman…neka ih… pustimo ih da šapuću….i uzdišu....
idro @ 09:54 |Komentiraj | Komentari: 7 | Prikaži komentare
srijeda, srpanj 5, 2006
Imate dvije mogućnosti. Da se seksate prije spremanja jela ili za vrijeme spremanja jela.Usredodočit ću se na prvu varijantu. Dakle sve ste pripremili trlje, sezonsko povrće tikvice, paprike , kaul, balancane, peršin, origan, luk i pokoju maslinu….par bočica 0,7 ste ohladili u frižideru Čekate da vam ona dođe, naravno okupani ste i namirisani..dolazi ona..onako , lipa, sređena i seksi.
Naravno, nećete odma skočit na nju, nek malo dođe do daha, kad razmjenite prve nježnosti, obostrana želja će vas odvest u vašu spavaću sobu…Želju za seksom nakon nekog vremena, će zamijeniti, želja za hranom…
Prelazite u kuhinju, trlje i povrće je lipo posloženo u velikoj škvrovadi, otkriveno, zaliveno maslinovim uljem po mogućnosti iz vašeg maslinika…špaher ćete zagrijati na 180-200 i ubaciti škrovadu u pećnicu , što bliže gornjoj rešetki….
Vadite iz frižidera neko aperitivno vino, npr, iločki traminac ili bijeli pinot i servirate joj…uhvatite maslinu sa dva prsta i lagano joj prinosite ustima..kad vam lizne prst..naravno vi ćete njene usne…naizmjenice će se razmjenjivati poljubci i traminac…Nisam kriv ako opet završite u spavaćoj sobi….
Vodite računa da se ovo jelo sprema oko 40 minuta, pa se nastojte vratiti kroz to vrijeme…
Dobro ga je u toku spremanja malo zaliti vinom ili vodom..
Sad već pomalo umorni, gladni i žedni…sjedate za stol…trlje su pustile onaj svoj crveni šug, mirišljive trave daju poseban okus, uživate u lipoj hrani..ne brinite ..nije teška….za vrijeme jela još pijuckate onaj traminac…ugodno čavrljate..uz tihu glazbu…kad ste gotovi sa jelom…prominite vino…preporučam sivi pinot…duga je noć…nemojte piti previše vina…da,  uvik po malo da vas drži u formi…vruće je ..kad se ponovo vratite iz sobe servirajte sladoled……
...kavu ne pijemo...
idro @ 08:21 |Komentiraj | Komentari: 5 | Prikaži komentare
utorak, srpanj 4, 2006
(priča iz djetinjstva)
Moj did je ima pentu « seagull», koju nikad nije koristija…a i što će mu kad je ima galiote mene i Smirčića ; kojemu je otac bija sa Premude, a lito je provodio , kod svoje bake na školju. . Bili smo dječaci (tu oko 14, 15), mislim da smo išli u osnovnu školu. Nas je moj did vodija na more. Mi smo mu pomagali. Veslali smo ko pravi galioti. Vesla su bila velika, na jarmiće, štropi su se mazali lojem, nejake ruke uvatile bi veliko veslo i vozi…Kaić je bio stvoren za veslanje, lagan , klizio je po morskoj površini.. I tako svaki dan.
Da je izračunat koliko smo milja prešli u to lito. Ali sa mojim didom nije bilo pogodbe. Morali smo s njim na more. Nas dječake tada su više interesirale curice iz beogradskog odmarališta, smještenog u školi, nego odlazak u ribolov.. … a on nas je vodija na more i ujutro i popodne. Popodne sma bacali mriže, a ujutro ih dizali. Smirčićeva baka uvik je dobila svoj dil ribe. A za curice je bila veče, tada smo se dobro ušmiknali, a kosu mazali sa nekim smrdljivim briljantinom , što mi je barba donio iz Amerike.
Sićam se jedanput smo puno ulovili…svakakve ribe…bijele, rakova pune mriže..bilo je tu i divljači sklati, raža, goluba, pasa, goluba…pun veliki panjir(velika pletena košara sa dvije ručke)…problem je bio di sa tom pustom ribom.
Na tovaru smo donili ribu doma…i moj did je rekao nama, ajde uzmite panjir te divljači i ponudite u odmaralište, da kupu za večeru…
Ka da nam je trisku…. Da. Ebate, da nas one curice vide da prodajemo ribu… Smirčić i ja smo bili u velikoj neprilici..Ko je didu smija reć «neću».
I tako mi krenuli put odmarališta…ali vraga došli smo do prve mocire…sakrili se iza zida i čekali 15 minuta…Vratili se doma, a da nismo bili ni blizu odmarališta.....pita did ..što je?…A neće da kupe…mažemo mi….A zašto?..ovaj je nepovjerljiv…A govore, ko će nam to ogulit..ipak tu divljač triba ogulit….
Ne smeta, govori did..odnesite to u gostionu..tamo su ljudi na pansionu..možda će oni kupit..
Trik smo naučili..nema problema…otišli tamo sakrili se iza zida od popove kuće.. i sa 10 minuta ..nazad….neće govorimo mi, u zboru….
Ajde da vidim ja…govori did…ajde nosite to ispred mene…Ali dide neće, ne da im se gulit, govorimo mi. Svakako želimo izbjeći odlazak tamo.
Ma što mene briga, neka gulu inzistira moj did……dolazimo kraj kuhinje od odmarališta…did nudi ribu..ovi objeručke prihvaćaju…jedva su dočekali…mi skrivamo poglede od naših simpatija…
Hehe što smo bili blesavi…a moj did…bija je pravi čovik
idro @ 11:57 |Komentiraj | Komentari: 0
Ovaj brodet sam naučija od istrijanskih ribara. Skuha se nekoliko grancigula sedam minuta.
Kažu ribari da se grancigula najbolje čisti , kad se kuha sedam minuta. Ako je samo oćeš lešat onda 20 minuta. Dakle, skuhaš i očistiš meso dvi, tri grancigule, a dvi, tri ostaviš cile.

Šufigaš, na maslinovom ulju kapulu i pomidore, ubaciš luk, odvojiš cile grancigule od rakovice, iskomadaš klišta i ono meso unutra, ubaciš u teću, zatim očišćeno meso od grancigula, dodaš peršin, bosiljak i origano, ako imaš feferončić, ako ne malo papra, soli po želji …dolivaš vodu , temeljac u kojem su se grancigule kuhale… doliješ bilog vina,…. na kraju paštu…mmmm

(slika grancigule u galeriji)
idro @ 08:17 |Komentiraj | Komentari: 7 | Prikaži komentare
ponedjeljak, srpanj 3, 2006

Sniva vjekovni san. 99 godina. Najstarija u selu. Dočekala me vijest, u četvrtak, kad sam se vratio sa posla. Umisto na posa, u petak u Zadar otiša na trajekt, na sahranu. Kapsil, vijenci. Trajekt Jazine, takiva Sestrunj izlazim iz brodske štive na palubu. Gledam krstalno čisto more i nebo. Ne znaš što je čistije more ili nebo. Dolazimo na naš školj. Kolica za kapsil su tu. Sprovod kreće od luke . Zvona sa kampanela zvone posljednji ispraćaj. Misa u crikvi, sve onako kao ide. Posli 100 metri na zmorac i u grob. Adio mala moja divojčice, tebi ne tribaju anđeli, jer si ti bila anđeo…ah život je takav..daje i uzima….
Pogled sa kampanela

Trlje

Popodne sidim na starom mistu ispred magazina…Nemam nikave namjere..ni poć na more ni ništa…Izvadija sam neku ribu za ispeć fameji, za večeru..pogledat ćemo malo utakmicu Njemačka –Argentina pa ćemo peć ribu…ali
Gledam more i sam sebi kažem…ma koja utakmica…idem ploviti..skidam ceradu sa kaića, uzimam nove mriže i odlazim ih baciti. Lagani burin, prognozu nisam slušao…more je prilično iskopano.
 Ujutro idem dignuti mreže. Prekrasno jutro. Bura uvik učini svoje. Kažu da je bura čista žena..kad ona puše i more i nebo je lipše. Kaić lagano klizi po moru, još sam u zavjetrini..Dolazim do uskog prolaza Mala vrata. Struja kontra vjetra. More se pjeni.
Pričekati ili probijati valove…Gol do pojasa..more me štrapa..oblačim majicu..kaić skače po valovima…dolazim do svojih kavicala…Dižem mriže kontra vitru, a niz struju..Uspijevam dignuti mreže..Prekrasne trlje se crvene u mreži…more me bogato nagradilo..ali za pravo reć bio sam vridan..sam sam radija mriže doma u Splitu..dođeš s posla i ne ideš leć, nego na katridu i iglu u ruke…
Odlazim sa toga mista…Vitar u krmu…uživam i moru, pjenušavim valovima…više ne prskaju…u krmu su…dolazim u zavjetrinu..zove frend na mobitel…vidija me na buri..pita me jesam li moga..kako je bilo…Sve ok, odgovaram, ma više je bilo iskopano zato što je struja kontra vjetru, nego od jačine vjetra, da je bila jaka bura nebi prkosija moru.
U luci prebirem mriže…prekrasna živa riba…dolaze dvoje Francuza…oće kupit ribe…kažu dva..što kila pitam ja…ne dvije ribe, svakom svoju…ma dobro prodaću, kupit ću još nape, pa ću radit još mriža,imam konope. Cjenkaju se za 10 kuna..Nikad nisu jeli takvu ribu siguran sam..ja se inače ne cjenkam…. «take or leave» , govorim…plaćaju..siguran sam da će biti zadovoljni..još su se neki pojavili..i niima sam proda..
Ostalo mi je dosta ribe…opet ću gradelavat, trlje kad puste onaj svoj crveni šug, prekrasna aroma, plus maslinovo ulje…svi će biti zadovoljni

(  slike trlji u galeriji)
idro @ 09:14 |Komentiraj | Komentari: 2 | Prikaži komentare
*****

Shoutbox
17.5.2018. 21:31 :: Cara menghancurkan kencing batu dari dalam
Solusi kesehatan dengan metode herbal dari denature indonesia yang sudah berpengalaman menyembuhkan berbagaimacam penyakit seperti : penyakit menural seksual, Wasir ambeien, kanker, jantung, ginjal dll. pesan sekarang di no 0821 3861 5111 atau 0877 2
17.5.2018. 21:52 :: Download Lagu Musik Mp3, Barat, Islami, Minang, Musik Dj Terbaru dan Terpopuler
Download Lagu Musik Mp3, Barat, Islami, Minang, Musik Dj Terbaru dan Terpopuler
sedia macam2 jenis terpal
18.5.2018. 8:45 :: jual kopi
jual macam2 jenis kopi
18.5.2018. 16:29 :: Download Lagu Musik Mp3, Barat, Islami, Minang, Musik Dj Terbaru dan Terpopuler
Download Lagu Musik Mp3, Barat, Islami, Minang, Musik Dj Terbaru dan Terpopuler
19.5.2018. 9:13 :: Khasiat OBAT FOREX
Khasiat OBAT FOREX
20.5.2018. 1:32 :: Togel212
Togel212 juga merupakan Situs Judi Casino Online Terpercaya dengan berbagai games Live Casino favorit seperti baccarat, roulette, blackjack dan sebagainya dengan real time streaming yang cepat.